X
تبلیغات
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی منطقه 9

گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی منطقه 9

فعالیت گروه ادبیات فارسی

- ضرورت ايجاد تحوّل در شيوه‌هاي آموزش زبان و ادبيات فارسي

          غالباً تصور عامه‌ي مردم درباره‌ي ادبيات، يك چيز كهنه و عتيقه‌اي است كه عموماً آن را با كتاب‌هاي كهنه‌ي روي رف و قفسه‌هاي خاك گرفته تجسّم مي‌كنند و درباره‌ي درس ادبيات هم اگر خيلي آن را به عنوان درس قبول داشته‌باشند مي‌گويند يكي از درس‌هاي حفظ‌كردني است كه بچّه‌ها مجبور به خواندن آن هستند و چاره‌اي جز آن ندارند.

          اين باور از كجا شروع شده و چه راه‌هاي درماني براي اين تصوّرات غلط پیدا شده است؟

عامل اصلي رواج اين طرز تفكّر بيش از هرچيز و هركس خود ما دبيران ادبيات هستيم. از خودمون شروع كنيم كه چرا اين فكر به وجود آمد و چطور مي شود از دستش خلاص شد؟

          اگر بحث ما در كلاس درس به جاي تحريك نبوغ و خلاقيت‌هاي دانش‌آموزان در اين حيطه سير كند كه بچّه‌ها معني اين شعرها را حفظ كنيد يا از روي لغت‌هاي مشكل درس بخوانيد از شما خواهم‌پرسيد، نتيجه همين خواهدبود.

          براي دانش‌آموزي كه از طريق رسانه‌ها با جديدترين دست‌آوردهاي علمي و تكنولژيك  در هر لحظه آشنا مي‌شود، خواستن اين كه معني اين اشعار قديمي و يا اين لغات دور از ذهن را به خاطر بسپارد قطعاً كار ملال‌آوري خواهدبود.

          حتّي تغيير ضريب كنكور ادبيات از 2 به 4 هم تأثيري در ايجاد علاقه در دانش‌آموزان نداشت. شد يك چيزي شبيه به افزودن جريمه‌ها براي جلوگيري از تخلّفات رانندگي.

          چرا همين درسها در گذشته براي ما و بيشتر براي نسل‌هاي قبل از ما جذابيّت داشت ولي به مرور هي كمتر و كمتر مي‌شود؟

          جواب اين پرسش را مي‌توانيم در پيرامون خود جست‌وجو كنيم. يك زماني توي شهرها پيشرفته‌ترين وسيله‌ي ديداري، همين گاري‌هاي شهر فرنگ بود؛ اين كه چرا به اين گاري‌ها مي‌گفتند شهر فرنگ علت اين بود كه در آنها تصاوير بريده شده از مجلّاتي كه به واسطه و زحمت از آن طرف آب آورده شده‌بود و در آن شهرهاي اروپايي با آب و تاب و رنگ و لعابي كه كلاً با فضاي پيرامون مردم آن زمان متفاوت بود و زنان و مردان در شكل و هيأتي كاملاً متفاوت با مردم اطراف خودشان را مي‌ديدند.

          خوب بسيار طبيعي خواهدبود كه در يك همچين فضايي حكايات و داستان‌هايي چون داستان‌هاي امير ارسلان و بوستان و گلستان سعدي و حتي متل‌هاي فولكلور نواحي مختلف، براي بچه‌هاي آن دوران هيجان و جذابيتي در حد تماشاي كره‌ي زمين از پنجره‌ي فضاپيماي ديسكاوري را داشته‌باشد.

          حالا توي جيب هر بچه‌اي يك گوشي موبايل هست كه باآن مي تواند فيلم بگيردفيلم ببيندحرف بزند حرف گوش كند موسيقي را با تصوير تماشا كند بنويسد يادداشت كند پيغام بفرستد پيغام بگيرد و .....

          به اين بچه از لابلاي ورق‌هاي كم‌مايه‌ي كتاب ادبيات فارسي چي مي‌خواهي بگويي كه جذب آن  بشود؟

                                                                                       کاظم غریبی

                                                                       مدرس مدارس استعدادهای درخشان

 

[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 22:34 ] [ زهرا ]

[ ]

دومین   جلسه ي گروه هاي آموزشي منطقه 9 جهت   برنامه ريزي براي  برگزاري همايش همگام با شوراها در مدرسه در 8 آبان

در تاريخ ۷ آبان ماه (30/7/1390)دومین   جلسه ي گروه هاي آموزشي مقطع راهنمايي و متوسطه  منطقه ي 9، ساعت 14 تا 17 برگزار گرديد.جناب   آقاي عزتي  مدير كل آموزش و پرورش منطقه 9  و جناب آقاي يادگاري معاونت نوآوري و سركار خانم علي خاني كارشناس مسئول گروه هاي آموزشي و آقاي نعمتي كارشناس مسئول مقطع متوسطه و گروه هاي آموزشي متوسطه و راهنمايي حضور داشتند.در اين جلسه موارد ی مثل  تحویل تقدیرنامه و هدیه به منتخبین جشنواره تحول در نگارش یک طرح درس مورد توجه قار گرفت. مواردی که بایددر همایش رعایت گردد مورد بررسی مجدد قرار گرفت

 سپس هرگروه به جناب آقاي يادگاري معاونت نوآوري  به صورت شفاهي و مختصر فعاليت هاي انجام گرفته در راستاي برگزاري همايش را ارائه دادند. در اين جلسه ضمن تأييد  تاريخ برگزاري همايش و محل برگزاري همايش هر گروه آموزشي ،  خانم علي خاني كارشناس مسئول گروه هاي آموزشي وظايف هر يك از سرگروه هاي علوم و عربي و ادبيات و زبان انگليسي را در راستاي برگزاري همايش آموزشي مسابقه ي نگارش طرح درس منطقه مشخص كردند. گروه ها برنامه هاي خود را اعلام كردند همكاران در جلسه پرسش و پاسخ ، سؤالاتي داشتند كه از آقاي يادگاري پرسيدند.  

                                                                                            زهرا پورکوثری

                                                                              گروه های آموزش ادبیات فارسی  منطقه ۹

 

 

[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 22:28 ] [ زهرا ]

[ ]

اولين  جلسه ي گروه هاي آموزشي منطقه 9 جهت   برنامه ريزي براي  برگزاري همايش همگام با شوراها در مدرسه در 8 آبان

در تاريخ 30 مهرماه (30/7/1390) اولين   جلسه ي گروه هاي آموزشي مقطع راهنمايي و متوسطه  منطقه ي 9، ساعت 14 تا 17 برگزار گرديد.جناب   آقاي عزتي  مدير كل آموزش و پرورش منطقه 9  و جناب آقاي يادگاري معاونت نوآوري و سركار خانم علي خاني كارشناس مسئول گروه هاي آموزشي و آقاي نعمتي كارشناس مسئول مقطع متوسطه و گروه هاي آموزشي متوسطه و راهنمايي حضور داشتند.در اين جلسه مراسم خوشامدگويي و  معارفه صورت گرفت.

 مديريت منطقه درباره‌ي ضرورت تحول در نگرش دبيران به روش هاي نوين و برگزاري همايش هايي در جهت تشويق همكاران به شركت در اين جلسات آموزشي صحبت كردند.سپس هرگروه به جناب آقاي يادگاري معاونت نوآوري  به صورت شفاهي و مختصر فعاليت هاي انجام گرفته در راستاي برگزاري همايش را ارائه دادند. در اين جلسه ضمن تأييد  تاريخ برگزاري همايش و محل برگزاري همايش هر گروه آموزشي ،  خانم علي خاني كارشناس مسئول گروه هاي آموزشي وظايف هر يك از سرگروه هاي علوم و عربي و ادبيات و زبان انگليسي را در راستاي برگزاري همايش آموزشي مسابقه ي نگارش طرح درس منطقه مشخص كردند. گروه ها برنامه هاي خود را اعلام كردند سپس  همكاران از نگرش همكاران نسبت به گروه هاي آموزشي گلايه كردند و درخواست كردند كه   گروه ها قادر به اجراي سياست هاي آموزشي خود از طريق تشويق همكاران فعال باشند. همكاران در جلسه پرسش و پاسخ ، سؤالاتي داشتند كه از آقاي يادگاري پرسيدند. درباره تعداد شركت كنندگان هر گروه و تنظيم فرم حضور و غياب و ارسال اسامي غايبين به خانم غيور كارشناس مقطع راهنمايي هم صحبت گرديد. 

                                                                                گروه آموزش ادبیات فارسی منطقه ۹

                                                                                               زهرا پورکوثری

 

 

 

 

 

 

 

 

[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 22:23 ] [ زهرا ]

[ ]

گزارش فعالیتهای انجام شده در  تاريخ  مهر و آبان 1390 در راستای  همايش 8/7/1390

1 تهیه و تکثیر گواهی حضور همکاران  درهمايش

2  تهیه و تکثیر مقالات و جزوات و سي دي روش هاي تدريس نوين

3  تهیه و تکثیر فرمهای نظر سنجی

4   صحبت با خانم علي خاني کارشناس مسئول گروههای آموزشي در رابطه با رئوس برنامه همايش

6  صحبت با خانم علي خاني  در رابطه با نحوه ی  ارائه ی پذیرایی، تنظيم برنامه ها و محل برگزاري همايش

7  دعوت ازخانم اسد نماينده سازمان جهت حضور و سخنراني  درهمايش و ارسال دعوتنامه

8  دعوت از استاد آقاي غريبي جهت تدريس در روز  همايش

9   هماهنگي با خانم پوريوسفيان جهت همكاري در روز همايش

10  هماهنگی جهت عکس و فیلمبرداری

11 ارائه ی بروشورهایی از گفتار بزرگان در رابطه با روش هاي نوين  یاددهی یادگیری

12 تهیه ی کارت دعوت برای دعوت از گروههای آموزشی سازمان و مدعوین دیگر

13 تهیه ی پوشه  و آماده سازي 120 بسته آموزشي شامل سي دي و مقالات و جزوه وبلاگ و اي‌ميل سازي

14  تهیه و تنظیم گواهی حضور استاد در جلسه8  آبان

15 هماهنگی با آقاي جدايي مدير مدرسه شهداي معلم و درخواست اقدام براي تنظيم ويدئو پروژكتور و روشنايي مناسب و تهيه صندلي براي همكاران به تعداد 120 نفر.

16 تهيه كتاب كار پايه اول 98 جلد و پايه دوم 95 و پايه سوم 92 جلد براي همكاران شركت كننده

17 شركت در جلسه توجيهي اداره آموزش و پرورش منطقه‌9 و ارائه ي برنامه ها به آقاي يادگاري در 30 مهر ماه                                                                            زهرا پورکوثری سرگروه ادبیات فارسی

[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 22:22 ] [ زهرا ]

[ ]

گزارش اقدامات اجراي  همايش  يكشنبه 8/7/90 گروه هاي آموزش متوسطه 1 (راهنمايي) ادبيات فارسي  شروع  ساعت 10:30  مدرسه شهداي معلم

فهرست فعاليت هاي گروه آموزشي  ادبيات فارسي منطقه 9 براي اجراي مجمع ادبيات فارسي: ( غني سازي درس ادبيات)

1- هماهنگي برنامه  با مدير مدرسه شهداي معلم آقاي جدايي

2- شركت در جلسه توجيهي منطقه با حضور آقاي يادگاري در تاريخ 30 مهر ماه و ۷ مهرماه

3- ثبت حضور و غياب همكاران  در ليست مخصوص حضور و غياب

4- بخش نامه كردن دعوت نامه به تمام مدارس براي شركت دبيران  درس زبان و  ادبيات فارسي 

5- انتخاب استاد (آقاي كاظم غريبي ) براي  تدريس غني سازي  ادبيات فارسي در اين جلسه دو  درس از پايه اول و دوم راهنمايي به شكل محتواي الكترونيكي ، نمايش داده شد  و  يك طرح درس با روش بارش فكري معرفي شد.

6- ارسال دعوتنامه  براي مسئولين اين پروژه در سازمان تهران

7- آماده كردن  بسته هاي آموزشي با محتوي فرم نظر سنجي و گواهي حضور همراه با كتاب كار ادبيات فارسي سه پايه براي  دبيران شركت كننده و جزوات آموزشي و بروشور و راهنماي درسي همراه با بسته آموزشي درباره ساخت اي ميل و وبلاگ  و سيدي آموزش روش هاي نوين تدريس، تهيه بروشور  معرفي وبلاگ منطقه 9 كه در اين زمينه فعال است.چكيده ي روش ها و خلاصه‌ي فعاليت هاي گروههاي آموزش منطقه 9 در اين وبلاگ موجود است. http://www.groupamoozesh.blogfa.com اي ميل: gartnine@yahoo.com  تا دبيران بتوانند با گروه ها از طريق اين آدرس ها ، ارتباط داشته باشند.

 8- برنامه ريزي براي پذيرايي مناسب از مدعوين

9- تنظيم زمان براي اجراي مناسب برنامه به ترتيب زير:

  تلاوت آيات قرآن كريم و اجراي سرود جمهوري اسلامي

 2- خوشامد گويي

  3- سخنراني نماينده سازمان سركار  خانم فاطمه اسد  و  مطرح شدن موضوعات اموزشي امسال شامل  توليد محتواي الكترونيكي؛ ساخت و استفاده از اي ميل ؛ توجه به رويكرد تربيتي در تدريس و  استفاده از روش هاي تدريس و تركيب آن با IT  ، نماينده سازمان هم چنين از موقعيت خوب منطقه 9 در زمينه ي آموزشي سخن گفتند و  از همكاران فعال  تقدير نمودند

.4- تدريس استاد جناب آقاي  كاظم غريبي  ابتدا درباره ي ضرورت ايجاد تحول در درس ادبيات فارسي صحبت نمودند و سپس روش هاي تدريس با استفاده از امكانات نرم افزاري را ارائه نمودند. در ضمن علاوه بر توضيح  فرهنگ هاي ديجيتالي موجود در بازار مثل فرهنگ دهخدا و درج ، دو برنامه ي آموزشي طراحي شده در پاورپوينت براي پايه اول و دوم راهنمايي كه ساخته‌ي همكاران ادبيات بود نمايش داده شد كه همكاران در پايان جلسه ، تقاضا داشتند در اختيارشان قرار گيرد كه قرار شده است در وبلاگ ادبيات فارسي مقطع راهنمايي قرار گيرد تا همكاران از اين طريق آن را دريافت دارند.

 5- پاسخگويي به پرسش هاي همكاران در پايان جلسه

 6-  پذيرايي از همكاران

 تعداد شركت كنندگان در جلسه  ادبيات فارسي : 59 نفر

در ضمن از همكاري مديريت محترم مدرسه شهداي معلم ، آقاي جدّايي تشكر مي‌گردد.محل پذيرايي كاملا آماده بود و وسايل لازم مثل ويدئو پروژكتور و نور و صندلي و كليپ سرود جمهوري اسلامي آماده گرديده بود. يكي از همكاران نيز خواندن آياتي از كلام الله مجيد را برعهده گرفته بودند. ايراد مختصري در ويدئو پروژكتور پيش آمد كه با استفاده از نرم افزار آموزشي قابل شناسايي  در اين دستگاه، مورد حل شد.  فعاليت هاي اين مدرسه عبارت بودند از:

 

1- تقسيم مسئوليت هاي اجرايي بين دانش آموزان و همكارانشان

2- همكاري  معاونت و كادر فني و خدماتي مدرسه در تمام مراحل

3- تهيه بنر و بروشور و  روزنامه ديواري به منظور  آگاهي بيشتر همكاران

4- نصب بنر خوشامد گويي و بنرها با موضوع  برگزاري همايش  و پذيرايي مناسب از مدعوين و تهيه عكس و فيلم

5- آماده سازي سالن و صندلي براي 120 نفر دبير ادبيات فارسي

6-همكاري با سرگروه براي آماده سازي بسته هاي مربوط به پذيرايي و قرار دادن روي ميز

 

 

 

7- همكاري با سرگروه براي آماده سازي محل مناسب براي قراردادن ليست حضور و غياب و بسته ها و كتاب هاي كار

8- درضمن دانش آموزان مدرسه نيز روزنامه ديواري و مطالب جالب درباره ي مفاخر ادبي تهيه كرده بودند كه در محل همايش نصب شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 22:18 ] [ زهرا ]

[ ]